درحال خواندن: بررسی مجموعه بازی Uncharted: Legacy of Thieves

بررسی مجموعه بازی Uncharted: Legacy of Thieves

نویسنده Poorya Morajab
31 آگوست 2023

زمان مطالعه: ( تعداد واژه‌ها: )

دلم برای Uncharted و ماجراجویی‌های شجاعانه، محیط‌های سرزنده و مجموعه‌های مضحک، اما لذتبخش آن تنگ شده است. اما اکنون بخش اصلی پلی استیشن، راه خود را به رایانه باز کرده است. با درگاه چهارمین بازی مستقل توسعه یافته: The Lost Legacy. این بهانه‌ی دیگری برای آویزان شدن از صخره‌ها و جستجوی گنج است. بازی کردن دوباره‌ی آن لذت وصف ناپذیر و مطلقی دارد.

بازیکنان PC احتمالا با صحنه‌ی حمله به مقبره‌ی لارا کرافت بیشتر آشنا هستند و مطمئنا شباهت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. درست درجایی که وی ادعا می‌کند فقط یک باستان شناس است، دریک و خدمه تظاهر به دزد بودن، مزدوری و سرکشی می‌کنند. البته با خوش صحبتی و پیشینه‌ی نه چندان درخشان. به دنبال آن، تاریخ در هربار یک معبد درحال فروپاشی را نابود می‌کند. اما در نتیجه او هر بار انتخاب درستی دارد، به این معنی که او هر دفعه ثروتمندتر از زمانی که شروع کرده نیست. آن‌ها ماجراجویی‌های هیجان انگیزی را تجربه می‌کنند و Uncharted 4 بهترین آن‌ها است.

شما احتمالا قبلا تعریف زیادی از این بازی شنیده اید، درست در سال 2016 بود که بازی Uncharted مورد تحسین جهانی قرار گرفت. این یک پایان بینظیر برای قهرمان مغرور بازی بود. در آغاز او زندگی ماجراجویانه‌ی خود را رها کرده و یک زندگی عادی را شریک زندگی‌اش النا، شروع کرد. اما با ورود برادر گمشده‌ی SAM، او به یک ماموریت نهایی کشانده می‌شود و طبیعتا همه چیز به طرز باورنکردنی عجیب پیش می‌رود.

سم بسیار زیرکانه ماموریت را می‌دزدد، اما نقش النا بسیار تاثیرگذار است. او زندگی‌ای را نشان می‌داد که اگر دریک از سفرهای خطرناک خود در جهان دست می‌کشید، هم اکنون می‌توانست داشته باشد. دریک به ماجراجویی نیاز دارد و به اشتباه النا را مانع و سد راه خود می‌بیند. این به نوعی یک تضاد احساسی فوق‌العاده زیبا است، از جمله صحنه‌ای که در آن باهم Crash Bandicoot بازی می‌کنند. یک صحنه‌ی نوستالژیک دوستانه در بازی، علی رغم صحنه‌های دیگر که پر از درگیری و تنش است.

تمام حرکاتی که به طرزی دیگر قدیمی شده اند، اما هنوز بخشی از آن‌ها وجود دارد. مانند زمانی که شکارچیان گنج و گروه‌های مزدورشان تمام تلاش خود را می‌کنند تا به ماموریت شما خاتمه دهند. گرچه بازی Uncharted در ابتدا با کنترلر طراحی شده بود، ولی به عنوان کسی که تجربه‌ی بازی‌های اول شخص شوتر زیادی دارد، باید بگویم تیراندازی و هدف گیری را با موس و کیبورد ترجیح می‌دهم. 

استفاده از آن‌ها باعث می‌شود بازی مثل همیشه هیجان انگیز و گاهی مسخره به نظر برسد. مرا مجبور می‌کند که دائم پوششم را عوض کنم، تیراندازی‌هایم زمان بندی شده باشد. مطمئنا من تحت تاثیر چیزی قرار نمی‌گیرم. استفاده از موس در طول این درگیری‌ها و آتش بازی‌های پر استرس، به من کمک می‌کند تا کنترل بهتری بر روی تیراندازی‌هایم داشته باشم.

فهرست مطالب

X نقطه را مشخص می‌کند

مخفی کاری در بازی

ویژگی مخفی کاری در بازی Uncharted، معمولا موقعیت خوبی برای تیراندازی های پر هرج و مرج بوجود می‌آورد. این ویژگی باعث صرفه جویی در مهمات شده و لحظات آرامش بخشی را فراهم می‌کند. مثلا به من کمک می‌کند تا زمانی که بین علفزارها پنهان شده‌ام، نقشه‌ام را طراحی کنم. ولی آیا این طرح‌ها همیشه جواب می‌دادند؟ 

مکانیک‌های صعودی بازی مجموعه‌ای از پازل‌های درخشان و قابل لمس را ارائه می‌دهند که خیلی بهتر از طراحی و معماری در بازی‌های Assassin’s Creeds می‌باشد.

مسلما به سختی، اکثر تلاش‌های مخفیانه من منجر به آتش ‌بازی‌های فراوان شد، یا مجبورم کرد تا از دست دشمنان چشم عقابی فرار کنم. اما اگر در بازی صبور باشید، می‌توانید با همین ویژگی دشمنان خود را شکست دهید.

Uncharted 4 1 1

زمانی که تصمیم ندارید دست از رقابت بکشید، دائم مشغول کوهنوردی و آویزان شدن از صخره‌های صعب و ناهموار خواهید بود. با وجود اینکه در بازی Uncharted اغلب مسیرها خطی هستند، اما هنوز برای طراحی مسیرهای خودتان فرصت دارید. در طول سفر به یک عمارت ایتالیایی، تیم شما باید به صورت مخفیانه از یک پشت بام به یک پشت بام دیگر برود تا نگهبانان نتوانند آن‌ها شناسایی کنند. بنابراین به جای مسیری که بازی تعیین کرده، شما می‌توانید مسیرهای مختص خودتان را در پشت بام انتخاب کنید. این یک حرکت هوشمندانه‌ برای فرار از دست دشمن است، تا موقع گیر افتادن احساس دست و پاچلفتی نکنید.

در موقعیت‌های مناسب، تله‌های مرگبار وقت و بی وقت، پازل‌های کوهنوردی را پیچیده می‌کند. The Lost Legacy یک میزبان مناسب برای آیتم‌های مورد علاقه من است. مثل مجسمه‌های عظیم الجثه و مکانیک‌هایی که می‌توانند با سلاح‌های مرگ بار خود، جان شما را در بازی به خطر بیاندازند. مسیر درست، مسیری است که از دست این مکانیک‌ها در امان باشید. 

بنابراین باید حواستان به تعداد حرکاتی که دارید باشد و آن‌ها را بشمارید، زیرا این تهدیدات مکانیکی در جای خود به صورت ثابت قرار دارند. سطح این درگیری‌ها و تنش‌ها خیلی بیشتر از حد معمول بازی‌های دیگر است. سه راند از این بازی، در آخر از من یک حرفه‌ای ساخت. حتی اگر به خاطر فکر کردن بیش از حد به حرکاتم دچار استرس شده بودم، کاملا مسخره و بی معنی بود. اما دقیقا همان چیزی بود که من از بازی Uncharted میخواستم و توقع داشتم.

زمانی که برای انجام ماموریت به سطح زمین برگردید، می‌توانید از جیپ خود برای گشت زنی استفاده کنید. این راحت‌ترین روش ممکن برای رفت و آمد است. زیرا می‌توان با استفاده از دستگیره چرخ، برای دسترسی به مناطق جدید، برای باز کردن درب‌های سنگین و یا کشیدن چرخ‌ها به بالای تپه‌های گل آلود از آن‌ها استفاده کرد. خصوصااستفاده از جیپ Lost Legacy، به شما حس آزادی فوق‌العاده‌ای می‌دهد. با این وجود جیپ منبع هیجان‌هایی مانند سراشیبی‌های پر خطر در Uncharted 4 است.

Uncharted 4 حدود 6 سال پیش عرضه شد. اما هنوز هم در نوع خود بهترین است. این بازی ژانر را می‌گیرد، آن را خرد می‌کند، آن را آب کرده، می‌جوشاند و سپس فیلتر می‌کند. بعد از این متراکم شده و به خالص‌ترین شکل خود درمی‌آید. این یک بسته‌ی مسافرتی بی نقص و درجه یک است. شروع هر بخش و یا فصل، مانند فرش قرمزی است که مقابلتان پهن شده و شما را دعوت می‌کند تا هر بار ماجرای جدیدی را تجربه کنید. 

سفر به زمین یخ زده‌ی اسکاتلند، ساوانای رنگارنگ ماداگاسکار، نسیم خشک عصر ایتالیا. بازی Uncharted، شما را به جایی می‌برد، سپس آنجا را به زمینی پر از آشوب تبدیل می‌کند، تا آنجا را به هم بریزید.سن این بازی را به هم نریخته و روی PC بهتر از همیشه به نظر می‌رسد.

بهشت پیدا شد

تصویری از بازی uncharted

درحالیکه Uncharted 4، نتیجه‌ی قابل قبولی از حماسه‌ی نیتن دریک ارائه می‌دهد، اما The Lost Legacy، یک همراهی عالی است. درواقع یک ماجراجویی پر خطر دیگری را پیشنهاد  می‌کند، اما این بار از منظر شخصیت‌های Chloe و Nadine که قبلا به ترتیب از همراهان و دشمنان دریک محسوب می‌شدند.

فصل اول The Lost Legacy مانند Uncharted پر تنش است.

داستان The Lost Legacy، رابطه‌ای بین آن‌ها ایجاد می‌کند که آنقدر خوب نوشته و پرداخته شده که می‌توانید آن دو را به گونه‌ای ببینید که نیتن نمی‌تواند. درواقع آن‌ها ماجراجویان مستقلی هستند که سنگینی میراث خانوادگی را بر شانه‌های خود حمل می‌کندد بدون اینکه ویژگی‌ها و امتیازات دریک بودن را داشته باشند. زمانی که آن‌ها از غریبه به دوست تبدیل می‌شوند، امید به گفتگوی بیشتر با آن‌ها درباره‌ی بررسی گذشته زنده می‌شود. شایعاتی درباره‌ی آنچه که بین کلوئی و نیتن( با احتساب اینکه او یک مرد متاهل است) و اینکه آن‌ها چگونه به زنان بی پروایی تبدیل شده اند، وجود دارد.

احساس ترس جان کلوئی، ناشی از اینکه او در یک منطقه‌ی پر خطر و جنگی زندگی می‌کند و حبس کردن نفس زمانی که نگهبانان به او نزدیک می‌شوند، تجربه‌ی جدید و متفاوتی پس از ساعت‌ها گذراندن بازی با دریک است.

با اینکه این یک ماجراجویی طولانی مانند دریک نیست، اما نقاط قوت خودش را دارا است. به خصوص وقتی که با جیپ خودتان در جاده‌های هند به رانندگی می‌پردازید و به دنبال نشانه‌های یک گنج برای بردن یک جایزه‌ی اسرار آمیزهستید. جستجو و ماجراجویی آزاد در بازی Uncharted به این معنا است که می‌توانید وقتتان را با هر دو قهرمان بازی صرف کنید. شما باید در تمام محیط بازی غوطه‌ور شوید و گنجینه‌های پنهان در حاشیه‌ی رودخانه‌ها را جمع آوری کنید.

حتی بخش‌های آشنا و مرتفع کوهنوردی توسط قهرمانان جدید انجام می‌شود که نشان دهنده‌ی رابطه‌ی دوستی رو به رشد آن‌ها است. آن‌ها با کمک به یکدیگر در بالا بردن دیوارهای چالشی به یکدیگر نزدیک می‌شوند. مثلا هنگام صعودهای سخت و دشوار، همدیگر را صدا می‌کنند، طوری که نگرانی‌شان کاملا مشهود است. همراهان اصلی دریک، بیشتر مربیان یا عاشقان بوده اند نه دوستان معمولی. بنابراین کنجکاو هستیم ببینیدم در The Lost Legacy، این روابط چگونه شکوفا می‌شوند.

uncharted FREEGAMES 03

باوجود قدمت، بازی Uncharted هنوز هم پتانسیل این را دارد تا روی سخت افزار مدرن تاثیر بگذارد. زمانی که 2070 من روی تنظیم پیشفرض Ultra مشکل داشت، کمی شک داشتم، بنابراین آن را روی High و روی کیفیت DLSS تنظیم کردم. در آن بخش هنوز کمی مکث وجود داشت، مخصوصا هنگامی که در آب شنا می‌کردم، اما خیلی آزار دهنده نبود. در ادامه تنظیمات می‌گفت که بازی باید روی حافظه‌ی SSD اجرا شود، درحالیکه من درگیر هارد دیسک یا همان HDD بودم، که ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات شود.

از سوی دیگر یک Razer Blade 15 با 3070 قبلی Ultra، با سرعت 60 فریم در ثانیه و کیفیت 1440P اجرا می‌شود. حتی با خاموش بودن DLSS، بدون مشکل باقی می‌ماند. البته اگر صلاح می‌بینید آن را روشن کنید، ممکن است متوجه کاهش جزئی کیفیت شوید، اما به قدری کم است که فقط با مقایسه در کنارهم متوجه آن می‌شوید. جابه جایی SSD و تیغه‌ی آن، مشکلی که قبلا با آن مواجه بودم را حل کرد. درست درجایی که شخصیت‌ها از حرکت و یا صحبت در طول کات سین‌ها خودداری می‌کردند.

مجموعه‌ی Uncharted: Legacy of Thieves یک پکیج عالی برای آلبوم رایانه‌های شخصی سونی محسوب می‌شود. چه برای اولین بار است که این بازی‌ها را انجام می‌دهید یا برای چندمین بار می‌خواهید آن‌ها را تجربه کنید. Uncharted 4 و The Lost Legacy، اوج دستاوردهای عظیمی هستند که جدیدترین نسل کنسول‌ها با استانداردهای مدرن مانند God of War و Persona 5، به آن دست یافته اند و هنوز هم ارزش وقت گذاشتن را دارند. من دلم برای Uncharted تنگ شده بود و بسیار خوشحالم که فرصت جدیدی بدست آوردم تا آخرین ماجراجویی نیتن را تجربه کنم.

L
نمایش/مخفی کردن نقد و بررسی (0 نظر )

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره نویسنده

Poorya Morajab