زمان بارگیری طولانی شد؟ کلیک کنید.
Loading page
در حال بارگیری، لطفا شکیبا باشید.
درحال خواندن: Browser game چیست؟
Browser game | بازی فلش

Browser game چیست؟

نگاشته شده توسط آندرومدا در ویکی گیم

زمان مطالعه: (تعداد کلمات: )

Browser game یا «بازی فلش» یک بازی ویدیویی است که از طریق اینترنت و با استفاده از مرورگر وب انجام می‌شود. آنها اکثرا رایگان هستند و می توانند تک نفره یا چند نفره باشند.

برخی از بازی‌های مرورگر نیز به‌عنوان برنامه‌های موبایل، بازی‌های کامپیوتری یا کنسول‌ها در دسترس هستند. برای کاربران، مزیت نسخه مرورگر عدم نصب بازی است. مرورگر به طور خودکار محتوای لازم را از وب سایت بازی دانلود می‌کند. با این حال، نسخه مرورگر ممکن است در مقایسه با سایرین که معمولاً برنامه های بومی هستند، ویژگی های کمتر یا گرافیک پایین تری داشته باشد.

قسمت جلویی یک بازی مرورگر همان چیزی است که در مرورگر کاربر اجرا می‌شود. این با فناوری های وب استاندارد HTML، CSS، جاوا اسکریپت و WebAssembly پیاده سازی شده است. علاوه بر این، WebGL گرافیک پیچیده تری را فعال می‌کند. در قسمت پشتی می‌توان از فناوری های سرور متعددی استفاده کرد.

در گذشته، بازی‌های زیادی با Adobe Flash ساخته می‌شدند، اما به دلیل بسته شدن Adobe Flash در 11 دی 1399 (31 دسامبر 2020)، دیگر نمی‌توان آن‌ها را در مرورگرهای اصلی مانند Google Chrome، Safari و Firefox اجرا کرد. هزاران مورد از این بازی‌ها در گذشته توسط پروژه Flashpoint حفظ شده اند.

تاریخچه Browser game

هنگامی که اینترنت برای اولین بار به طور گسترده در دسترس قرار گرفت و مرورگرهای وب اولیه با پشتیبانی اولیه HTML منتشر شدند، اولین بازی های مرورگر شبیه به سیاهچال های چند کاربر مبتنی بر متن (MUDs) بودند، و تعاملات را با آنچه از طریق کنترل های ساده مرورگر پیاده سازی می‌شد به حداقل رساندند، اما از تعاملات آنلاین با آن پشتیبانی می‌کردند. سایر بازیکنان از طریق یک مدل پایه مشتری-سرور. 

یکی از اولین نمونه‌های شناخته شده بازی مرورگر Earth 2025 بود که برای اولین بار در سال 1374 (1995) منتشر شد. این بازی فقط متنی را نشان می‌داد اما به بازیکنان اجازه می‌داد تا با دیگر بازیکنان بازی تعامل داشته باشند و اتحاد ایجاد کنند.

فناوری مرورگر به سرعت در اواسط دهه 1990 (1369) با پشتیبانی از افزونه‌های مرورگر و معرفی جاوا اسکریپت شروع به رشد کرد. تعاملات پیشرفته‌تر مرورگر، بدون محدودیت های HTML و استفاده از پردازش سمت مشتری امکان پذیر بود. در میان دیگر افزونه‌های مرورگر، این پلاگین‌های جدید به کاربران اجازه می‌داد اپلت‌های (applet) ساخته شده به زبان جاوا و انیمیشن‌های تعاملی ایجاد شده در Macromedia Flash را اجرا کنند. 

این فناوری‌ها در ابتدا برای ارائه ابزارهای توسعه‌دهندگان صفحات وب برای ایجاد وب‌سایت‌های کاملاً همه‌جانبه و تعاملی در نظر گرفته شده بودند، اگرچه این استفاده از آنجا که نخبه‌گرایانه تلقی می‌شد و رفتار مورد انتظار مرور را شکست می‌داد، مورد استفاده قرار نگرفت. در عوض، این فناوری‌ها پیدا شده‌اند که توسط برنامه‌نویسان برای ایجاد بازی‌های مرورگر کوچک در میان سایر کاربردهای غیرمنتظره مانند ابزارهای عمومی انیمیشن استفاده می‌شوند.

در اواخر دهه 1990 (1369) سایت هایی برای جمع‌آوری این بازی‌های مرورگر و سایر آثار مانند HotJava از Sun Microsystems شروع به ظهور کردند. این سایت ها با جذب بازدیدکنندگان وب شروع به تبدیل شدن به یک کالای محبوب کردند. مایکروسافت در سال (1375) 1996 یکی از این سایت ها را به نام The Village خریداری کرد و آن را به عنوان منطقه بازی اینترنتی تغییر نام داد و بازی های مختلف مرورگر کارتی و تخته ای را ارائه داد. 

ClassicGames.com در سال 1376 (1997) ایجاد شد تا میزبان مجموعه‌ای از بازی‌های چند نفره آنلاین کلاسیک مبتنی بر جاوا مانند شطرنج و چکرز (checkers) باشد. محبوبیت آن منجر به Yahoo! برای خرید سایت در سال 1377 (1998) و تغییر نام آن به Yahoo! Games.

در سال 1378 (1999)، تام فولپ (Tom Fulp) صحنه بازی‌های فلش را با انتشار بازی Pico’s School در سایت خود Newgrounds آغاز کرد که «پیچیدگی طراحی و پرداخت را در ارائه‌ای که عملاً در توسعه بازی‌های فلش آماتوری آن زمان دیده نمی‌شد» را نشان داد.

گسترش اتصال پهنای باند در اوایل دهه 2000 (1379)، افراد بیشتری را به انجام بازی های مرورگر از طریق این سایت‌ها کشاند و همچنین به عنوان یک پدیده ویروسی [به پدیده‌ای می‌گویند که به سرعت در سرتاسر یک منطقه خاص یا دنیا پخش می‌شود] توجه بیشتری را به خود جلب کرد. 

سایت‌های جدیدی مانند Kongregate و Armor Games برای میزبانی بازی‌های مبتنی بر فلش در حالی که عناوین خود را نیز ارائه می‌کنند، پدید آمدند، در حالی که شرکت‌هایی مانند PopCap Games و King پورتال‌های خود را با عناوینی که توسعه داده بودند راه‌اندازی کردند. سایت های رسانه های اجتماعی نیز بازیکنان بیشتری را به سمت بازی های مرورگر سوق دادند. 

فیس‌بوک، پس از راه‌اندازی در سال 1383 (2004)، پشتیبانی از عملکرد بازی مرورگر را اضافه کرد که با ویژگی‌های شبکه اجتماعی آن ادغام شد و بازی‌های شبکه‌های اجتماعی را ایجاد کرد، به‌ویژه با Zynga’s Farmville. موفقیت بازی های مرورگر به برخی از توسعه دهندگان آسیب رساند. Humongous Entertainment گزارش داد که آنها در اوایل دهه 2000 (1379) بازیکنان خود را به خاطر بازی های فلش از دست دادند.

بازی های فلش در اواسط دهه 2000 به اوج خود رسیدند اما در اوایل دهه 2010 (1389) از بین رفتند. محبوبیت آنها به دو دلیل اصلی کاهش یافته بود. اولین بار معرفی بازی های موبایل بود، در درجه اول با عرضه آیفون اپل در سال 2007 و در دسترس بودن اپ استور. 

از طریق اپ استور، هر کسی می‌توانست برنامه‌هایی را برای آیفون منتشر کند، و با افزودن خریدهای درون‌برنامه‌ای، مدل‌های درآمدی جدیدی مانند بازی رایگان به سرعت برای بازی‌های موبایل پدیدار شد، که به خوبی از مدل درآمدی فعلی مرورگر مبتنی بر تبلیغات پیشی گرفت. بازی‌ها. گوگل از همین مفاهیم برای توسعه فروشگاه Play Store اندروید استفاده کرد. 

توسعه‌دهندگان یا بازی‌های مرورگر را تقویت کرده‌اند یا به پلتفرم تلفن همراه تغییر داده‌اند تا از فرصت‌های درآمدی جدید استفاده کنند. به ویژه، کینگ یکی از بازی های مرورگر خود را به یکی از موفق ترین بازی های موبایل، Candy Crush Saga تبدیل کرد. 

عامل دوم مربوط به ادعای “Death knell” برای Adobe Flash از طریق Open letter استیو جابز به Adobe در سال 2010 بود که در آن اظهار داشت که اپل به دلیل نگرانی های امنیتی و سایر عوامل از فلش بر روی پلتفرم آیفون پشتیبانی نمی‌کند. حدود یک سال پس از نامه جابز، ادوبی اعلام کرد که شروع به حذف فلش و انتقال کاربران به HTML5 و سایر استانداردهای باز در سایر محصولات خود خواهد کرد.

Adobe پس از اینکه چند سال به توسعه دهندگان وب فرصت داد تا برای این رویداد آماده شوند، فلش را تا 10 دی 1397 (30 دسامبر 2020) به طور کامل خاموش کرد. با آینده کمی در فلش، توسعه دهندگان در اوایل دهه 2010 از پلتفرم مرورگر دور شدند.

با این حال، اواخر دهه 2000 از نظر بازی های مرورگر نیز با ظهور بازی های مستقل همپوشانی داشت. در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، صنعت بازی‌های ویدیویی شروع به ادغام حول توسعه سه‌گانه A کرد، بازی‌هایی که توسط استودیوهای بزرگ با بودجه چند میلیون دلاری ساخته شده بودند. 

به دلیل پول درگیر، صنعت ریسک کمی را در این عناوین اصلی متحمل شد و بازی های آزمایشی به طور کلی نادیده گرفته شدند. بازی‌های مرورگر در اوایل دهه 2000 مکانی برای چنین عناوینی فراهم کردند، و علاقه گسترده‌تر به بازی‌های مرورگر در اواسط دهه 2000، چندین مورد از این عناوین را برجسته کرد. پس از آن، تعدادی از بازی‌های مستقل اولیه، بازی‌های مبتنی بر مرورگر هستند، مانند The Behemoth’s Castle Crashers، با الهام از Alien Hominid از Newgrounds و Super Meat Boy ادموند مک‌میلن بر اساس بازی مرورگر Meat Boy.

دیگر توسعه‌دهندگان مستقل از جمله Vlambeer، Bennett Foddy و Maddy Thorson، شروع به کار در بازی‌های مرورگر و فلش کردند.

پس از سال 2010، بازی‌های مرورگر که در فرمت‌های دیگری غیر از Flash نوشته شده‌اند، مانند HTML5، WebGL و WebAssembly همچنان محبوب هستند. دامنه .io که برای اولین بار در سال 2015 توسط Agar.io مورد استفاده قرار گرفت، به دلیل طول کوتاه، سهولت در دستیابی به دامنه و ارتباط با برنامه نویسی، به یک دامنه محبوب متصل به بازی‌های مرورگر تبدیل شده است، زیرا “io” نیز می تواند مخفف ورودی/خروجی متعاقباً، این توسعه‌دهندگان بازی راه‌هایی برای کسب درآمد از کار خود با ایجاد نسخه‌هایی برای دستگاه‌های تلفن همراه یا سایر پلتفرم‌هایی که می‌توانند بفروشند، پیدا کرده‌اند.

جنجال ها در Browser game

بسیاری از بازی‌های فلش در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 با استفاده از کمدی شوک یا رویدادهای دنیای واقعی مورد توجه قرار گرفتند، مانند بازی ویدیویی مک‌دونالد، طنزی از شیوه‌های تجاری مک‌دونالد، یا دارفور در حال مرگ، درباره جنگ در دارفور، سودان. در سال 1396 (2017)، جولی مونسی برای Wired می‌نویسد: “بازی های فلش خود را به بازی های اغراق آمیز و کارتونی وامی داشتند، سبکی که در نهایت به یک محبت، حداقل در بین بهترین سازندگانش، برای نمایش های زیبا تبدیل شد. مانند بسیاری از اینترنت بازی های جوان‌تر، Flash. 

بازی‌ها مرزها را صرفاً برای عبور از آن‌ها مشخص می‌کردند؛ بهترین عناوین مرزی عجیب بین بی‌گناهی و بی‌رحمی، پر از غم و اندوه فوق‌العاده و وحشت بدنی جذاب را در بر می‌گرفت.

موسس Newgrounds، Tom Fulp، یک بازی به نام Pico’s School بر اساس تیراندازی های Columbine ایجاد کرد، که در آن بازیکن باید یک تیرانداز مدرسه گوت را از بین ببرد. چند مناقشه دیگر در مورد بازی های مرورگر و رویدادهای دنیای واقعی وجود دارد، مانند بازی V-Tech Rampage در سال 1386 (2007) در ویرجینیا Tech، و وین لاپییر، مدیر عامل NRA که بازی Kindergarten Killers را پس از تیراندازی های Sandy Hook در سال 1391 (2012) هدف قرار داد.

نظرات: 0

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته شده توسط آندرومدا

عناوینی که احتمالا دوست دارید بخوانید

FreeGames Logo SVG

مشترک خبرنامه ما شوید

 

برای با خبر شدن از جدیدترین اخبار و اتفاقات فری گیمز و یا مطلع شدن از شروع مسابقات، جنشواره ها و... حتما پیشنهاد می‌کنیم عضور خبرنامه فری گیمز شوید! 

با موفقیت مشترک شدید!

در پینترست پین کنید

این را به اشتراک بگذارید
به روز رسانی مطالب
FreeGames دریافت و آگاهی از جدیدترین اخبار و رویداد های فری گیمز
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها